Monday, 26 July 2010

Kembara diKota Singa

Setelah lebih 2 tahun aku berada diJohor Bahru. Akhirnya dapat juga aku menjejakkan kaki ke Singapura. Aku kesini hanyalah dengan satu tujuan, iaitu merapatkan kembali silaturrahim diantara aku dan saudara maraku disana. Cuma aku terkilan kerana tidak dapat bertemu dengan Arwah nenekku yang telah kembali kerahmatullah pada disember tahun lalu. Arwah nenek aku merupakan warga negara singapura bersama dengan tiga orang anaknya. Yang terdiri daripada pakcik dan makcik aku. Cuma emak ku saja yang menjadi warga negara Malaysia, kerana mengikut arwah datukku datang kesini.

Semasa kecil, aku telah beberapa kali pergi kesana. Ketika itu arwah nenek masih ada. Aku seronok jika aku balik disana kerana ketika itu ramai sepupu aku yang boleh menjadi teman. Jadi aku tidak terasa bosan sangat. Sekarang semua sepupuku sibuk bekerja dan aku juga jarang bertemu dengan mereka. Jadi, kalau aku balik kesana, aku akan tidur dirumah pakcik.

Jika ada kesempatan pakcik aku akan membawa aku bersiar-siar disekitar Bandar kota singa. Keadaan disini samalah seperti kuala lumpur yang sentiasa sibuk. aku tengok keadaan disini banyak berubah tidak seperti dulu..banyak. rumah flat dibina dengan berbagai rekabentuk dan berdiri megah bersama penghuninya. tidak kurang juga bangunan tinggi yang sedang dalam pembinaan dan kerja2 penambakan tanah bagi meluaskan kawasan. Memang diakui singapura memang sempit.

Disini juga aku sempat melawat beberapa tempat yang boleh dikatakan menarik jugakla sepeti tempat letaknya kepala singa dan beberapa tempat lain. disini banyak shopping kompleks yang tumbuh bagai cendawan lepas ujan. Dan tempat yang paling feymes untuk bershopping ialah di orchard road. Ada banyak lagi tapi aku tak dapat nak cerita sebab aku tak suka berjalan2 dalam shopping kompleks. Kalau aku kesana, aku cuma pergi menziarah keluarga dan kalau berkesempatan jer baru aku boleh bersiar-siar.

Tanjong Pagar Railway Station.


Aku berkesempatan ke sana untuk bersarapan dan aku juga sempat mengambil gambar-gambar kenangan disana. ye lah, tak lama lagi tempat ni akan di robohkan. tempat ni juga merupakan satu tempat yang boleh dikatakan bersejarah gak la disingapura.

Tanjong Pagar ni merupakan stesen keretapi milik Keretapi Tanah Melayu (KTM) semua urusan berkaitan ngan keretapi akan dibuat disini. Dulu, masa aku kecik, kalau balik singapura, aku akan turun disini. Bangunan ni adalah bangunan lama memang cantik senibinanya.

Tak silap aku bangunan ni dibina semasa british memerintah malaya. agak sayang sekali kerajaan malaysia akan menjual stesen ini kepada kerajaan singapura.. ini bererti selepas ini sesiapa yang mahu ke singapura, mereka akan turun di JB central, dan seterusnya ke singapura.

Banyak tempat yang aku dah jejakkan kaki disana seperti pulau sentosa, change airport, west coast (kedai makan seperti medan selera) kolam pancing, pulau ubin dan sebagainya. Tapi yang paling menarik ketika aku pergi tempat letaknya lambang kemegahan singapura iaitu tempat ikan kepala singa. Lokasinya terletak ditengah2 bandar singapura. Tempatnya cantik dan menarik. Tapi aku berada disitu cuma seketika saja.







Gambar kepala singa.
begitulah serba sedikit tentang cerita kembara dikota singa. aku harap aku dapat menulis lagi.







No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima kasih.

Terima Kasih kerana sudi membaca blog aku yang tak seberapa ni...