Monday, 5 July 2010

bebas

Ya, bebas.. Itulah tajuk blog aku hari ini. Memandangkan tiada tajuk yang bermain fikiran untuk dikongsikan bersama. Bebas dalam erti kata lain bererti merdeka. Tapi bukan tajuk merdeka yang aku ceritakan sebab merdeka lambat lagi. Jadi, Bebas disini bererti aku boleh bercerita apa saja tanpa memikirkan tajuk yang nak dibincangkan.

hari ini, aku telah membeli 2 biji durian dengan harga yang boleh tahan mahalnye.. mujur isinya ok, kalau tak memang aku sumpah seranah tokey durian tu.. bercerita pasal luar nampak cantik dan dalam busuk, teringat aku pada kisah ayam percik yang aku beli kat bazar ramadhan tahun lepas. Masa tu, waktu berbuka puasa telah hampir tiba, jadi aku pun pergi ke bazar ramadhan untuk membeli juadah berbuka, sesampainya disana, aku terpandang seorang makcik sedang menjual ayam percik. Aku tengok ayam perciknya masih banyak,mungkin baru bukak, jadi aku pun membelinya.. apabila tiba waktu buka puasa, aku pun terus menjamah ayam percik tadi, sedang asyik aku menjamah, tetiba aku rasa lain macam, rasa macam daging mentah, dan alangkah terkejutnya aku apabila melihat ayam tersebut tidak masak didalamnya. punyalah angin aku masa tu, terus aku tak makan ayam tu.. sejak tu aku terus tak beli ayam percik kat warung dier..

tu lah citer ayam percik di bazar ramadhan. bercerita pasal bulan puasa, lagi sebulan kiter sekali lagi akan menyambutnya. terasa pantas masa berlalu. pejam celik, pejam celik dah puasa lagi.. dan aku pun dah nak masuk 28 thun bulan depan. kebetulan hari jadi aku jatuh pada bulan puasa, jadi tak bolehlah aku nak celebrate besar-besaran. tapi tak perlah, mungkin ada barakahnya nanti.

tetiba plak aku terpikir pasal kawin. Rakan-rakan seusia denganku ramai yang dah berumahtangga. Tak dinafikan, aku terasa sunyi dan bosan hidup sendirian. Kadang - kadang bila aku duduk termenung, aku selalu tertanya - tanya, bila aku nak kahwin. Umur dah nak 30 tahun, tapi masih belum bertemu dengan jodoh yang sesuai. Kalau balik kampung, ramai yang bertanya, bila nak naik pelamin. aku tak boleh nak cakap apa, jadi jawapan yang aku selalu guna ialah, JODOH BELUM SAMPAI LAGI.. Yang buat aku tak tahan bila mak aku cerita adik - adik aku dah bawa pasangan diorang balik umah jumpa mak aku, dalam hati aku hanya mampu menangis dan berdoa mudah-mudahan jodoh aku sampai. Insya Allah, kalau tak ada aral, tahun depan aku akan menikah. Calon? hehehe, tak der lagi. Kalau niat baik, ada la.. Insya Allah.

mata dah mengantuk. Rasanyer cukup sampai disini. lain kali aku akan menulis lagi. :) Semoga berjumpa lagi, Wassalam.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima kasih.

Terima Kasih kerana sudi membaca blog aku yang tak seberapa ni...