Tuesday 27 July 2010

aku dan facebook

Facebook.. satu nama yang tidak asing lagi dan begitu gah serta popular dikala ini. siapa yang tidak tahu tentang facebook. dari pekerja kilang, kerani2 pejabat, guru2 dan budak2 sekolah semuanya tahu tentang facebook dan masing2 ada akaun sendiri. malah, Perdana menteri juga ada facebook. itulah dier penangan facebook pada masyarakat malaysia hari ini.

facebook merupakan laman sosial yang paling popular berbanding laman sosial yang lain seperti friendster, myspace, tagged dan apa sajalah. tapi yang pasti facebook telah mencetuskan fenomena yang sangat dasyat kepada masyarakat hari ini.. dianggarkan hampir 500 juta pengguna facebook diseluruh dunia. malah aku sendiri ada akaun facebook yang aku buat setahun yang lalu

dengan penggunaan facebook kita dapat berhubung dengan rakan2 yang jauh. kadang2 kawan2 yang lama kita tak jumpa pun kita akan berjumpa melalui facebook. Berbagai2 lagi yang boleh dilakukan seperti bermain game, chatting dan sebagainya. paling tak tahan, boleh wat bisnes dalam facebook.

setiap benda yang dicipta manusia ni pasti ada keburukkannya. aku lihat skang facebook ni banyak keburukkannya dari kebaikkan. antara keburukan facebook ialah menghentam individu tertentu sesuka hati dan status yang dibuat akan diberikan komen2 yang sangat menjengkelkan. hehehe.. itu yang tak best tu.

sebenarnya dulu aku tak reti sangat nak main bende ni. pada mulanya aku wat akaun facebook ni adalah kerana suka2 dan tak lebih dari tu. pastu adalah member aku ni yang ajar macam mana main facebook ni. aku mula ketagih macam orang ketagihan dadah. dan akhirnya sekarang aku adalah pengguna tegar facebook. setiap hari aku akan komen sana status sana, komen status sini dan pelbagai lagilah.

kadangkala, aku tertanya - tanya juga, mengapa perlu adanya laman - laman sosial seperti ini? apakah dengan cara ini, maka ikatan silaturrahim itu akan terjalin lebih erat? atau sekadar suker2.. erm entahla, tak tau nak cakap. bercerita pasal facebook ni, aku pernah gakla terbaca satu cerita ni, dimana ada pasangan suami isteri yang bercerai kerana facebook. ada juga yang bertemu jodoh dalam facebook. itulah realiti yang berlaku sekarang.. hidup seolah-olah tiada makna jika tiada facebook.

p/s: makan facebook, tido facebook, minum facebook.. segalanya facebook-----> sucks..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima kasih.

Terima Kasih kerana sudi membaca blog aku yang tak seberapa ni...