Tuesday 27 July 2010

MLM - fenomena baru masyarakat malaysia.

sekarang ni heboh diperkatakan tentang satu bisnes yang dikatakan boleh memberikan pulangan yang sangat hebat dan mampu untuk memberikan kekayaan dalam sekelip mata tanpa apa-apa usaha. Bisnes ini dipanggil Bisnes MLM. ya.. MLM, satu bisnes yang boleh dikatakan hebat pukulannya pada masyarakat masa kini. Bisnes ini dikenali sebagai MLM kerana seseorang perlu menjual barang sambil mencari downline. sekiranya ramai downline, bermakna income yang anda akan dapat sangat banyak.


itulah modus operandi multi level marketing atau MLM ni. Dengan bermodalkan air liur, mereka akan mencucuk jarum dan mempengaruhi mereka yang lemah fikirannya dan terlalu gelojoh untuk menjadi kaya tanpa memikirkan risiko yang bakal dihadapi. antara lain modus operandi mereka ialah supaya membeli barangan yang bernilai beribu-ribu ringgit, walhal barangan tersebut tidaklah semahal harga sebenar yang dikeluarkan oleh kilang. gah jer lebih, tapi hampeh.

Apa yang lihat skang ni, kebanyakkan orang yang terlibat dalam bisnes ni terdiri dari orang melayu. Jarang sekali kita mendengar orang cina atau orang india yang terlibat dalam MLM ni. ni yang pelik, kenaper orang melayu terlalu taksub dengan bisnes semacam ni? tidak tahukah mereka akan hukum agama yang menyatakan bahawa perniagaan yang ada unsur penipuan it adalah haram.. Yang lebih pelik apabila ada juga ustaz2 yang terbabit sama. adoyai, pening tengok fenomena macam ni. sibuknya diorang ni mengalahkan perdana menteri uganda.

aku nak ceritakan sedikit pengalaman aku pasal MLM. walaupun aku tak join, tapi ada beberapa rakan aku pernah terjebak ngan MLM. diorang baper kali ajak aku dan aku pernah pergi diorang nyer gathering dua tahun lalu. macam budak-budak pra sekolah. lawak sungguh. aku sememangnya tak berminat langsung ngan bende2 macam ni. kene cari downline seberapa banyak yang boleh dan kemudian aku akan dapat pulangan melalui downline yang aku cari. huh, malas aku, baik aku keje makan gaji cam skang ni. kurang-kurang ada gak duit sendiri dari aku makan duit orang melalui cara menganiaya orang.. beberapa bulan yang lalu, adalah seorang kawan aku tepon, katanya nak berjumpa di sebuah kedai mamak yang terletak berhampiran pejabat aku. pada mulanya, aku fikir yang kawan aku ni nak jemput kawin, rupernyer dier ajak ajak aku join bende alah ni. owh no.. aku tak nak.. dier juga mengajak aku pergi gathering yang yang diadakan diutm, tapi haram aku tak pegi pun. buang masa jer kalau aku pegi, baik aku lepak umah, ada gak faedahnya.. ni tak, pening2 cari downline, last2 kawan aku gak yang kenyang

masa aku jumpa dengan member aku tu, dier adala tunjuk beberapa statement yang boleh dikatakan suspicious.. dier tunjuklah gambar2 dan artikel2 yang boleh menguatkan hujah bagi mempengaruhi aku. tapi aku bukanlah budak tadika yang boleh diumpan dengan gula2. aku tau semua tu salah, tapi aku layan kan jer. nanti kalau tak layan kecik ati plak. antara yang membuatka perasaan syak aku bertambah kuat ialah:-

  • menunjukkan artikel surat khabar keluaran tahun 2008 - mak ai, statement dua tahun lepas kot yang dier tunjuk kat aku. walau macam manapun aku tetap tak percaya ngan MLM ni.
  • menunjukkan gambar percutian mereka2 yang telah menjadi ahli - umang ai.. lagi tak leh blah, mana erk diorang dapat duit banyak tu.
  • menunjukkan gambar kereta mewah yang digunakan ahli2. - lagi tak leh blah, mana diorang dapat duit bayar downpayment?
  • menyuruh aku mebuat bank loan sebanyak RM20K untuk membeli barangan dan juga modal - baik aku wat kawin duit tu lagi bagius

apapun MLM bagi aku satu bisnes penipuan yang menindas mereka yang berada dibawah. Dalam Islam, perniagaan yang mempunyai riba, penipuan dan penindasan adalah HARAM jadi aku tak nak melibatkan diri secara langsung dalam perniagaan seperti ni. biarlah diorang letak gambar dengan label, "Duit makan tujuh keturunan pun tak abis". bagi aku, kalau duit haram tu memang haram, ia tidak akan menjadi halal. dan ia juga tidak akan kemana. oleh itu aku harap kepada mereka yang taksub dengan MLM, hentikanlah.. buang masa jer, macam pengemis..

P/S: teringat kisah mak aku ditipu sindiket gores dan menang masa nak raya dulu.. tak pasal2 duit raya kene potong..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terima kasih.

Terima Kasih kerana sudi membaca blog aku yang tak seberapa ni...